مدیریت زنجیره تامین

زنجیره تأمین شامل مجموعه فرآیند تأمین کالا و خدمات ، تولید ، انبارش، بازاریابی ، فروش ، توزیع و مدیریت خدمات پس از فروش شرکت می‌باشد. مدیریت زنجیره تأمین به مفهوم برنامه ریزی و نظارت اثربخش بر کلیه فرآیندهای زنجیره تأمین می‌باشد. برنامه ریزی زنجیره تأمین به دنبال دستیابی به بهینه ترین حالت در تأمین، تولید، فروش و توزیع محصولات است که کمترین هزینه و بیشتری عایدی را همراه داشته باشد. گنترل زنجیره تأمین نیز به منظور اطمینان از اجرای کامل برنامه تدوین شده با استفاده از زیرساخت‌های مناسب نظیر داشبوردهای مدیریتی می باشد.

طرح ریزی فرآیند برنامه ریزی جامع

برنامه ریزی جامع تلاشی برای ایجاد رهنمودهایی برای رشد آینده یک جامعه است. همانطور که اصطلاح “جامع” نشان می دهد، این یک رویکرد همه جانبه برای پرداختن به موضوع رشد آینده یک جامعه است. طرح جامع سند رسمی است که از طریق این فرآیند تولید می شود. این سند ماهیت رسمی دارد، به این معنی که به گونه ای طراحی شده است که توسط نوعی از دولت محلی به قانون تبدیل شود. سپس این سند باید به عنوان یک راهنمای سیاست برای تصمیم گیری در مورد توسعه جامعه عمل کند.

نظام مدیریت کیفیت

سیستم مدیریت کیفیت (QMS) سیستمی است که خط‌مشی‌ها، فرآیندهای تجاری و رویه‌های لازم برای ایجاد و ارائه محصولات یا خدمات خود به مشتریان را مستند می‌کند و بنابراین رضایت مشتری را از طریق کیفیت بالای محصول افزایش می‌دهد. به طور خلاصه، یک QMS به یک شرکت کمک می کند تا الزامات نظارتی و نیازهای مشتری خود را برآورده کند و عملکردهای خود را بهبود بخشد

برنامه ریزی تولید

برنامه ریزی تولید عبارت است از تدوین راهنمای طراحی و تولید یک محصول یا خدمات معین. برنامه ریزی تولید به سازمان ها کمک می کند تا فرآیند تولید را تا حد امکان کارآمد کنند. برنامه ریزی تولید برای بهینه سازی فرآیند تولید سرچشمه می گیرد و امروزه منطق کلی آن به اشکال مختلف برای طراحی، تولید و تحویل نرم افزار نیز اعمال می شود.

سازماندهی نظام مدیریت زنجیره تامین

زنجیره تامین شامل تمام فعالیت ها، افراد، سازمان ها، اطلاعات و منابع مورد نیاز برای انتقال یک محصول از ابتدا به مشتری است. به عنوان مثال، در فضای کالاهای مصرفی، این احتمالاً شامل مواد خام، تولید، بسته‌بندی، حمل و نقل، انبارداری، تحویل و خرده فروشی می شود. هدف نهایی ساده است: برآورده کردن درخواست مشتری.