توسعه قابلیت های سازمانی

دارایی‌های شرکت عامل ایجاد قابلیت‌های سازمانی در عرصه رقابت هستند. بخشی از این دارایی‌ها به عنوان دارایی‌های مشهود شناخته می‌شوند که شامل زمین ، ساختمان ، تجهیزات و ماشین آلات شرکت می‌باشند. بخش دیگری از این دارایی‌ها ، دارایی‌های نامشهود می‌باشند. این دارایی ها شامل دانش ، سیستم‌های سازمانی ، ثبت اختراعات و … است. هر کسب و کار همزمان با توسعه دارایی‌های مشهود باید به دارایی های نامشهود نیز توجه داشته باشد و تلاش نماید که به صورت همزمان هر دو دارایی را توسعه دهند. فرآیندهایی نظیر مدیریت دانش، مدیریت فرآیندهای کسب و کار ، استقرار نظام های مدیریت کیفیت مانند ایزو 9001 ، مدیریت ریسک ، مدیریت خلاقیت و نوآوری و …. از جمله مواردی هستند که سازمان با برخورداری از آن‌ها می‌تواند قابلیت‌های سازمانی خود را توسعه دهد. دستیابی به موقع قابلیت های سازمانی سبب پایداری و استمرار در بهبود سازمانی و حرکت در مسیر تعالی سازمانی می‌گردد. شرکت ماهور به شما کمک می‌کند که در یک چرخه بهبود مستمر، فرآیندهای مدیریتی مورد نیاز را به موقع در شرکت خویش مستقر نمایید و در هر مرحله بلوغ لازم در بکارگیری از آن‌ها را بدست آورید

مدیریت فرایند های کسب و کار

مدیریت فرآیند کسب و کار BPM یک رویکرد ساختاریافته برای ایجاد یا بهبود فرآیندهایی است که سازمان ها برای انجام کار، خدمت به مشتریان خود و ایجاد ارزش تجاری از آنها استفاده می کنند. فرآیند کسب و کار یک فعالیت یا مجموعه ای از فعالیت ها است که به تحقق اهداف سازمان مانند افزایش سود یا ارتقای تنوع نیروی کار کمک می کند.

مدیریت خلاقیت و نو آوری

تقویت تفکر خلاق می تواند یک تلاش دشوار باشد، به خصوص در یک محیط کاری. خلاقیت همیشه به طور طبیعی به وجود نمی‌آید، و غیرمعمول نیست که کارکنان در مواقعی احساس گیرکردن کنند، به‌ویژه زمانی که ضرب‌الاجل‌ها نزدیک می‌شوند و عوامل استرس‌زای اضافی وجود دارد. ایده پردازی راه حل یک اصطلاح دیگر برای ارائه ایده و راه حل های جدید و مدیریت خلاقیت می تواند کارهای دشواری باشد.

مدیریت دانش

امروز در دنیای تغییر اطلاعات و دانش، ضروری است که سازمان ها قابلیت های لازم برای فعالیت در این شرایط را کسب نمایند. مدیریت دانش فرآیندی است که طی آن سازمان اطلاعات مفید را دریافت، انتخاب دسته بندی و در مواقع لازم مورد بهره برداری قرار می دهد. همچنین مدیریت دانش برای انجام فعالیت هایی چون شناسائی مساله و انتخاب راه حل آن و تصمیم گیری در سازمان ها ضروری می‌باشد.

اخذ استانداردهای کیفی

استانداردهای کیفیت به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اطمینان حاصل شود که شرکت‌ها حداقل الزامات را برآورده می‌کنند تا به بخشی جدایی ناپذیر از تقریباً هر صنعت از مواد غذایی گرفته تا خودرو و مراقبت‌های بهداشتی تبدیل شوند. واضح است که این استانداردها به طور نامحدود اینجا هستند. برخی از سازمان ها با مفاهیم استانداردهای کیفیت دست و پنجه نرم می کنند یا آن را به عنوان یک سیستم پیچیده می بینند. اما با اندکی اطلاعات، کمک و درک روشنی از این که چرا استانداردهای کیفیت می توانند برای آنها مفید باشد، سازمان ها می توانند یاد بگیرند که استانداردهای کیفیت را به جای اینکه در برابر آنها هدر دهند، بپذیرند.

داده کاوی سازمانی

داده کاوی فرآیند مرتب سازی از طریق مجموعه داده های بزرگ برای شناسایی الگوها و روابطی است که می‌تواند به حل مشکلات تجاری از طریق تجزیه و تحلیل داده ها کمک کند. تکنیک ها و ابزارهای داده کاوی شرکت ها را قادر می سازد تا روندهای آینده را پیش بینی کنند و تصمیمات تجاری آگاهانه تری اتخاذ کنند. داده کاوی جزء حیاتی ابتکارات تحلیلی موفق در سازمان ها است. اطلاعاتی که تولید می‌کند می‌تواند در هوش تجاری (BI) و برنامه‌های تحلیلی پیشرفته که شامل تجزیه و تحلیل داده‌های تاریخی است، و همچنین برنامه‌های تحلیلی بلادرنگ که داده‌های جریانی را هنگام ایجاد یا جمع‌آوری بررسی می‌کنند، استفاده شود.

طراحی داشبورد های سازمانی

داشبورد نمایش بصری داده هایی است که برای نظارت بر شرایط و/یا تسهیل درک استفاده می شود. اگرچه این یک تعریف گسترده است، اما ماهیت داشبورد را به دقت بیان می کند. داشبورد اطلاعات را به شیوه ای واضح و مستقیم ارائه می کند و به کاربران امکان می دهد تا به سرعت به اهداف خود دست یابند. اطلاعات مربوطه از انبوهی از داده ها الک شده و در قالبی بصری از طریق داشبورد به نمایش گذاشته می شود. این یک نمای ساده ارائه می دهد که کاربران را برای درک بهتر و تصمیم گیری آگاهانه راهنمایی می کند.

استقرار مدل تعالی سازمانی EFQM

هدف این مدل مدیریت کیفیت تعالی پایدار است که در آن کیفیت، کارایی و پایداری عناصر کلیدی هستند. اساس مدل EFQM از مفهوم مدیریت کیفیت جامع (TQM) تشکیل شده است. این شامل یک چارچوب جهانی از مفاهیم است، بنابراین سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا بدون توجه به بخش‌ها، فرهنگ‌ها و مراحل مختلف زندگی که در آن قرار دارند، اطلاعات را به روشی مؤثر به اشتراک بگذارند

مدیریت بهره وری

مدیران افزون بر وظایف عمومی خود (برنامه ریزی، کنترل، نظارت، هماهنگی)، دو مسئولیت مهم دارند ؛ اول رسیدگی به امور جاری و دوم ؛ بهبود اوضاع و مشکلات به وجود آمده. مدیریت بهره وری ارتباط مستقیم با وظیفه دوم دارد. بنابرین مدیریت بهره وری اعمال نوعی مدیریت است که بتواند تفکر، باور و پرداختن به مسئله بهبود را کنار وظایف جاری میسر نمود

مدیریت ریسک سازمانی

مدیریت ریسک، فرآیند شناسایی، ارزیابی و کنترل تهدیدات برای سرمایه و درآمد یک سازمان است. این خطرات از منابع مختلفی از جمله عدم قطعیت های مالی، بدهی های قانونی، مسائل فناوری، خطاهای مدیریت استراتژیک، حوادث و بلایای طبیعی ناشی می شوند. یک برنامه مدیریت ریسک موفق به سازمان کمک می‌کند تا طیف کاملی از ریسک هایی را که با آن مواجه است در نظر بگیرد. مدیریت ریسک همچنین رابطه بین ریسک ها و تأثیرات آبشاری آنها را بر اهداف استراتژیک سازمان بررسی می‌کند.