استقرار مدل تعالی سازمانی

فریمن-یا-ذینفعان

در مقاله استقرار مدل تعالی سازمانی می خوانید :

۱۵

تغییر شرایط بازار و افزایش روز به روز رقابت فشرده، بنگاه ها را رغبت می کند. ادامه حیات خود را در تعقیب مناطق مختلف تبدیل شده است. بنیاد اروپایی کیفیت مدیریت «مدل تعالی EFQM» را به منظور رهبری این شرکت‌ها ایجاد کرده است . جستجوی چنین مناطقی این مدل متعلق به بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) است. مدل تعالی EFQM ابزاری کاربردی است که موقعیت سازمان های تجاری را در آن نشان می دهد. مسیر تعالی است و به آنها کمک می کند تا کاستی های خود را مشخص کنند و راه حل های مناسب را تشویق کنند.

مدل EFQM چیست؟

EFQM مخفف عبارت: European Foundation for Quality Management است. EFQM در سال ۱۹۸۸ با هدف ایجاد بستری تأسیس شد که در آن سازمان ها بتوانند از یکدیگر یاد بگیرند تا به طور مداوم عملکرد خود را بهبود بخشند. مقایسه با سایر سازمان های اروپایی منجر به رشد اقتصادی پایدار خواهد شد.

EFQM می خواهد از مدیران و مدیران در آموزش، به اشتراک گذاری ایده ها و نوآوری با کمک مدل EFQM به عنوان یک چارچوب مشترک حمایت کند. مدل EFQM یا مدل تعالی کسب و کار EFQM محبوب ترین ابزار مدیریت کیفیت در اروپا است که توسط بیش از ۳۰۰۰۰ سازمان برای بهبود عملکرد استفاده می شود. از شما برای ارزیابی و تأمل حمایت می کند. ۸۴ درصد از اعضای ما می گویند که مدل EFQM به بهبود سازمان آنها کمک می کند.

مدل EFQM

هدف این مدل مدیریت کیفیت تعالی پایدار است که در آن کیفیت، کارایی و پایداری عناصر کلیدی هستند. اساس مدل EFQM از مفهوم مدیریت کیفیت جامع (TQM) تشکیل شده است. این شامل یک چارچوب جهانی از مفاهیم است، بنابراین سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا بدون توجه به بخش‌ها، فرهنگ‌ها و مراحل مختلف زندگی که در آن قرار دارند، اطلاعات را به روشی مؤثر به اشتراک بگذارند.

 

 

بنابراین، سازمان‌ها می‌توانند سازمان‌های دیگر را به‌عنوان الگو در نظر بگیرند، به‌گونه‌ای که بینشی در مورد اینکه تا چه حد با تصویر یک سازمان با کیفیت بالا مطابقت دارند، به دست آورند. EFQM از نه معیار تشکیل شده است که به پنج عامل توانمند و چهار نتیجه تقسیم می شود:

پنج حوزه سازمانی نشان می دهد که چگونه می توان به این اهداف دست یافت:

  • رهبری
  • مردم
  • سیاست و استراتژی
  • مشارکت ها و منابع
  • فرآیندها

چهار نتیجه نشان می دهد که اهداف مورد نظر چیست:

  • نتیجه مردم
  • نتیجه مشتری
  • نتیجه جامعه
  • نتایج کلیدی عملکرد

روند مستمر

مدل EFQM باید از راست به چپ خوانده شود، در نتیجه مشخص می‌شود که حوزه‌های نتیجه بر «چه چیزی می‌توان به دست آورد؟» تمرکز می‌کنند، پس از آن مشخص می‌شود که این حوزه‌های سازمانی بر روی «چگونه می‌توانند این نتایج را بدست آورند؟» تمرکز می‌کنند. به دست آورد؟  فلش پایین، “یادگیری، خلاقیت و نوآوری” نشان می دهد که اندازه گیری، ارزیابی و تعدیل اقدامات یکباره نیستند، بلکه یک فرآیند مستمر هستند. در همین فرآیند، سازمان ها توسعه گام به گام را تکمیل می کنند.

خود ارزیابی

مدل EFQM شامل یک ارزیابی EFQM است که سازمان را قادر می‌سازد تا تعیین کند که در کجای فرآیند کیفیت قرار دارد. ارزیابی با بررسی نتایج شروع می شود. این اصل اساسی این مدل است. برای بهبود نتایج باید حداقل در یکی از حوزه های سازمانی اقداماتی انجام شود. مدل EFQM و ارزیابی بینشی به سطح بلوغ سازمان می دهد. این در پنج مرحله توسعه نشان داده می شود:

مرحله ۱: فعالیت گرا

تأکید بر فعالیت های جداگانه در یک سازمان است، فعالیت ها توسط دستورالعمل های کاری و قوانین خانه یا توسط خود متخصصان تعیین می شود. به وابستگی ها توجه کمی می شود.

مرحله ۲: فرآیند گرا

فرآیند و کنترل فرآیند، عناصر کلیدی هستند که در آن اختیارات، وظایف و مسئولیت‌ها به وضوح تعریف می‌شوند. بهبود تنها پس از ارزیابی انجام می شود.

مرحله ۳: سیستم گرا

به سازمان به عنوان یک کل نگاه می شود. کنترل فرآیندها در مورد مشتری مداری داخلی و خارجی است که در آن همکاری مهم است. روندها و تحولات پس از شناسایی پاسخ داده می شوند.

مرحله ۴: زنجیره گرا

کنترل خوبی بر کل فرآیند سازمانی از جمله ارتباط با تامین کنندگان، مشتریان و سایر شرکا در زنجیره وجود دارد. دانش، ظرفیت و تجربه با خود اندیشی دوره ای بهینه می شود و به بهترین شکل ممکن به کار گرفته می شود.

مرحله ۵: مدیریت کیفیت جامع (TQM)

مدیریت کیفیت جامع (TQM) و بهبود مستمر / Gemba Kaizen در تمام لایه های سازمان مستقر هستند. با اندازه‌گیری منظم عملکرد، کیفیت بالا باقی می‌ماند و روندها و پیشرفت‌ها پیشگیرانه تنظیم می‌شوند. در این مرحله سازمان را می توان به عنوان یک سازمان با کیفیت بالا توصیف کرد.

 

 

کاربرد مدل EFQM

ارزیابی ها به سازمان اجازه می دهد تا بینشی در مورد کیفیت مدیریت عملیاتی فعلی خود به دست آورد. بهبودها فرموله می شوند و می توانند توسط یک سازمان به صورت مرحله ای اجرا شوند. خود ارزیابی شامل پنج مرحله است:

  1. تعیین استانداردها برای هر ۹ حوزه کلیدی
  2. تعیین کیفیت فعلی مدیریت عملیاتی
  3. تدوین و اولویت بندی بهبودها
  4. اعمال و گنجاندن بهبودها در برنامه های مختلف (سالانه).
  5. اجرای واقعی و نظارت بر اقدامات اصلاحی

چرا باید از مدل EFQM استفاده کنم؟

از زمان پیدایش مدل EFQM طرحی را برای سازمان‌ها در سراسر اروپا و فراتر از آن ارائه کرده است تا فرهنگ بهبود و نوآوری را توسعه دهند.

اگر می خواهید هدفی قوی تعریف کنید، رهبران را در هر سطحی الهام بخشید و فرهنگی متعهد به عملکرد رانندگی ایجاد کنید، در حالی که چابک، سازگار و قادر به تکامل برای آینده باشید، مدل EFQM برای شما مناسب است.

به تعیین هدف شما کمک می کند: هدف مایه حیات هر سازمانی است. بدون آن دلیلی برای خدمت وجود ندارد. مدل EFQM تأکید بی‌نظیری بر اهمیت هدف، چشم‌انداز و استراتژی‌های چابک برای سازمان‌ها می‌کند تا بتوانند ارزش پایدار ایجاد کنند.

به ایجاد فرهنگ شما کمک می کند:مدل EFQM یک فرهنگ ساز نوآورانه است که برای باورهای کیفیت اصلی و اهداف مشترک در قلب سازمان ها ارزش قائل است و در عین حال به آنها اجازه می دهد به چشم انداز خود متصل و متعهد بمانند.

به ایجاد رهبران قوی کمک می کند: رهبری مؤثر سازمان را به هدف و چشم‌انداز خود وفادار نگه می‌دارد، به همین دلیل است که مدل EFQM از رویکرد «رهبران در هر سطح» برای اطمینان از تصمیم‌گیری قوی، همکاری و کار گروهی در هر تیم و هر پروژه حمایت می‌کند.

 به پرورش تمرینات چابک کمک می کند: چابک بودن در میان تهدیدهای نوظهور، نشانگر یک سازمان مؤثر است. مدل EFQM تجزیه و تحلیل و بینش سازمانی را برای هدایت یک مسیر امن به سمت پیشرفت و تحول ارائه می دهد.

این به رفع چالش های سازمانی منحصر به فرد کمک می کندEFQM :  درک می کند که همه سازمان ها متفاوت هستند و هیچ رویکرد واحدی برای تحول وجود ندارد. به همین دلیل است که مدل EFQM از ابتدا ساخته شد تا هم با موانع سازمانی منحصر به ‌فرد سازگار باشد و هم به اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشد تا به وعده‌های خود در مورد دستاوردهای عملکردی عمل کند.

به پیش بینی آینده کمک می کند: مدل EFQM با سالها تجربه در بازارهای در حال تغییر طراحی شده است تا مزایای تجزیه و تحلیل سازمانی، پیش بینی آینده و هوش پیش بینی در ایجاد تحول واقعی را درک کند.

دامنه و اهمیت مدل تعالی EFQM

مدل تعالی EFQM به عنوان یک چارچوب کلی در ابتدای سال ۱۹۹۲ برای این سازمان ارائه شد. سازمان هایی که جایزه کیفیت اروپا را ارزیابی می کنند. مدل فوق در حال حاضر به طور گسترده به عنوان یک مدل استفاده می شود. چارچوب سازمانی در اروپا و زمینه ای برای جوایز کیفیت ملی و منطقه ای را به خوبی فراهم می کند.

موضوع برجسته مدل رضایت مشتری، رضایت کارکنان و کسب و کار عالی است . نتایج در جامعه بر اساس این واقعیت که ممکن است رویکردهای متعددی برای اجرای پایدار وجود داشته باشد. تعالی در تمام ابعادی که با عملکرد مرتبط هستند، مدل تعالی EFQM بر اساس آن است. بیانیه “با منعکس کننده عملکرد، مشتریان، کارکنان و جامعه می توان به نتایج عالی دست یافت و کمک به درک مناسب از سیاست و استراتژی، کارکنان، منابع و فرآیندها. ” تعالی یک نظریه نیست. ضروری است که شواهد مربوط به عملکرد در زمینه اساسی فعالیت ها و فرآیندها در دسترس هستند.

اصول مدیریت کیفیت جامع اساس مدل تعالی EFQM را ایجاد می کند. در این راستا این مدل کاربردی ترین مدل در اروپا برای مدیریت کیفیت جامع است . EFQM مدل تعالی شامل عناصر مختلف مدیریت کیفیت جامع و الهام بخش سازمانی است آگاهی با انجام وظیفه کاتالیزور. بنابراین، مدیریت کیفیت جامع و تعالی EFQM مدل ها مکمل یکدیگر هستند تا دستاوردهای لازم برای کسب و کارها و سازمان ها وجود داشته باشد بتوانند در بازار فعلی به حیات خود ادامه دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

جهت دریافت خدمات با ما در تماس باشید

درخواست سریع مشاوره