ماتريس داخلي – خارجي (Internal – External Matrix)
ماتريس IE با بررسي عوامل تأثيرگذار داخلي و خارجي بر اوضاع شركت از طريق نظرخواهي از صاحبنظران شركت، درجه اهميت هر يك از عوامل را مورد بررسي قرار ميدهد. اين ماتريس براي رتبهبندي هر يك از عوامل، پنجگزينه ”خيلي زياد، زياد، متوسط، كم و خيلي كم” كه نشانه اهميت عامل از نظر تكميلكننده پرسشنامه ميباشد را مشخص ميكند و پس از جمعآوري پرسشنامهها، به نرماليزه كردن امتياز عوامل پرداخته و عواملي را كه اهميت بيشتري در معادلات شركت دارند مشخص مينمايد و در انتها با تعيين امتياز عوامل داخلي و خارجي اهميتدار و بدست آوردن امتياز كلي عوامل داخلي و خارجي بر روي ماتريس IE نوع استراتژي را در سه حالت ثبات، كاهشي و توسعه براي شركت پيشنهاد ميكند.
ماتریس IE در دو بعد کلیدی بنا می شود :
1- مجموع امتیازهای موزون حاصل از ارزیابی عوامل IFE بر روی محور X ها
2- مجموع امتیازهای موزون EFE بر روی محور Y ها
بیاد آورید که در صورتیکه بخواهیم ماهیت استراتژی اصلی زیر مجموعه های یک سازمان را تعیین کنیم ، به ازا هر قسمت از یک سازمان باید یک ماتریس IFE و یک ماتریس EFE تشکیل دهیم . مجموع امتیازهای موزون از سطح همکاری ماتریس IE حاصل می شود.
ناحیه اول : 1و2و4 که می توان استراتژیهای رشد و توسعه را به اجرا در اورد.
در این واحد ها باید استراتژیهای تمرکز را به اجرا در آورد.
– شتاب در نفوذ به بازار
– توسعه بازار و توسعه محصول
– استراتژیهای یکپارچگی عمودی به بالا، یکپارچگی عمودی به پایین و یکپارچگی افقی.
مناسبترین استراتژیها در این ناحیه می باشند.
ناحیه دوم: خانه های 3و 5و 7 که باید استراتژیهای حفظ و نگهداری و ضع موجود را به اجرا در آورد.
– حفظ بازارهای موجود با تاکید بر تبلیغات و بازاریابی برای جایگزینی سهم بازار احتمالی از دست رفته
– تداوم تولید محصولات فعلی با تاکید بر افزایش بهره وری و نگهداری تاسیسات و تسهیلات
استراتژیهایی هستند که در این ناحیه مشترکا” مورد استفاده قرار می گیرند.
ناحیه سوم : خانه های 6 و 8 و 9 که باید استراتژیهای عقب نشینی یا رها کردن را به اجرا در آورد .