مدل برنامهريزي دياگرام اهم (Ohm Issue DiagramOhm Issue Diagram)
مدل برنامهريزي استراتژيك اهم، مسئولين و مديران را قادر ميسازد مشكلات شركت را به اجزاء كوچكتري تبديل كرده و سپس هر جزء را مورد تجزيه وتحليل قرار دهند . در اين روش ميتوان بر اساس بررسي و تجزيه و تحليل دو محيط داخلي و خارجي شركت به جزئياتي در مورد تجزيه و تحليل محصول يا محصولات شركت دست يافت.
اين روش با متمركز شدن روي يك موضوع با دو سوال اساسي از محيط داخلي و خارجي پيرامون مسأله مورد نظر ضمن انجام يك تحليل علت و معلولي سعي ميكند ليست كامل از موارديكه بايستي مورد توجه قرار گيرند ارائه دهد. به عنوان مثال در دياگرام شكل زير نمونهاي از تجزيه و تحليل سودآوري محصول به روش اهم ارائه شده است