برنامه ریزی تولید

فریمن-یا-ذینفعان

در مقاله برنامه ریزی تولید می خوانید :

برنامه ریزی تولید

برنامه ریزی تولید

برنامه ریزی تولید عبارت است از تدوین راهنمای طراحی و تولید یک محصول یا خدمات معین. برنامه ریزی تولید به سازمان ها کمک می کند تا فرآیند تولید را تا حد امکان کارآمد کنند. برنامه ریزی تولید برای بهینه سازی فرآیند تولید سرچشمه می گیرد و امروزه منطق کلی آن به اشکال مختلف برای طراحی، تولید و تحویل نرم افزار نیز اعمال می شود.

چرا برنامه ریزی تولید مهم است؟

برنامه ریزی تولید از آن جهت اهمیت دارد که فرآیندی کارآمد برای تولید با توجه به نیازهای مشتری و سازمان ایجاد می کند. هم فرآیندهای وابسته به مشتری مانند تحویل به موقع و هم فرآیندهای مستقل از مشتری مانند زمان چرخه تولید را بهینه می کند.

یک برنامه تولید خوب زمان تحویل را به حداقل می رساند، یعنی مدت زمانی که بین ثبت سفارش و تکمیل و تحویل آن سفارش می گذرد. بسته به شرکت و نوع برنامه ریزی تولید لازم، تعریف زمان سرب کمی متفاوت است. به عنوان مثال، در مدیریت زنجیره تامین، زمان تحویل شامل مدت زمانی است که برای ارسال قطعات از یک تامین کننده لازم است. این به این دلیل است که کسب و کار تولیدی باید بداند که قطعات چه زمانی وارد می‌شوند تا برنامه‌ریزی نیاز مواد را به درستی اجرا کنند. این امر به ویژه در مورد محدودیت‌های ساخت سخت یا تولید به‌موقع اهمیت دارد.

اگر یک عملیات تولیدی بخواهد گسترش یابد، این تکامل مستلزم برنامه ریزی دقیق تولید و برنامه ریزی تولید است. شخصی باید مسئولیت مدیریت منابع و تصمیم گیری در مورد نحوه تخصیص آنها را بر عهده بگیرد. این فرآیند بخش بزرگی از برنامه ریزی ظرفیت است که با منابع موجود در یک دوره زمانی معین چقدر می توان انجام داد. بدون برنامه ریزی تولید، استفاده بیش از حد از یک منبع برای یک محصول آسان است و به اندازه کافی برای محصول دیگر باقی نمی ماند، یا اینکه منابع خود را به درستی برنامه ریزی نمی کنید، که منجر به تاخیرهایی می شود که بر برنامه ریزی تولید شما تأثیر می گذارد. به همین سادگی می توان اجازه داد که منابع به هدر بروند. این مسائل نشان دهنده عدم کارایی در فرآیند برنامه ریزی تولید شماست.صرف نظر از محصول یا خدمات یا اندازه عملیات، برنامه ریزی تولید بهترین راه برای اطمینان از استفاده مناسب از منابع است، محصولات و خدمات با کیفیت هستند و هیچ چیزی بیش از بودجه نیست.

 

 

فرآیند برنامه ریزی تولید

فرآیند برنامه ریزی تولید شامل مراحل زیر است:

برآورد تقاضای محصول : این یک طرح کلی از تعداد محصولاتی که باید در یک دوره زمانی معین تولید شود را نشان می دهد. این برآورد با ترکیب تجزیه و تحلیل روندهای تولید تاریخی با روندهای بالقوه مرتبط جدید در بازار ایجاد می شود.

گزینه های تولید را وزن کنید : این شامل حسابداری برای منابع موجود و کاوش راه هایی برای استفاده مؤثرتر از آنها بر اساس برآوردهای تقاضای پیش بینی شده است.

کارآمدترین گزینه را انتخاب کنید:  استفاده از منابعی که کم هزینه ترین و کارآمدترین زمان را داشته باشد باید انتخاب شود.

نظارت و ارزیابی : با اجرای طرح، شرکت‌ها بر آنچه اتفاق می‌افتد در مقایسه با آنچه باید طبق برنامه اتفاق بیفتد، نظارت می‌کنند و ارزیابی می‌کنند که این دو تا چه حد مطابقت دارند.

تنظیم برنامه : این شامل تغییر برنامه است به طوری که برنامه های تولید آتی به طور کارآمدتر اهداف مشتری را برآورده می کند و در اجرای خود موفق تر می شود.

انواع برنامه ریزی تولید

انواع مختلفی از برنامه ریزی تولید وجود دارد که بر جزئیات مختلف فرآیند تولید تمرکز دارد. برخی از این موارد عبارتند از:

برنامه تولید اصلی  :(MPS) این برنامه ها برای کالاهای فردی و خاص هستند که در یک دوره زمانی معین تولید می شوند. آنها اغلب توسط نرم افزار تولید می شوند و سپس توسط کاربران تنظیم می شوند.

برنامه ریزی نیازهای مواد : MRP سیستمی است که برای برنامه ریزی تولید، زمان بندی و کنترل موجودی استفاده می شود. در دسترس بودن مواد خام را تضمین می کند، پایین ترین سطح ممکن مواد و محصول را در داخل حفظ می کند و فعالیت های تولید و خرید را برنامه ریزی می کند. اغلب تا حدی توسط نرم افزار خودکار می شود، اما می تواند به صورت کاملا دستی نیز انجام شود.

برنامه ریزی ظرفیت : این فرآیند تعیین ظرفیت یک سازمان برای پاسخگویی به تقاضاهای در حال تغییر است.

برنامه ریزی گردش کار : این برنامه ریزی یک توالی از عملیات انجام شده توسط یک کارمند یا گروهی از کارمندان است. همچنین انواع مختلفی از برنامه ریزی وجود دارد که منطق برنامه ریزی تولید را در مناطقی غیر از تولید یا مناطق مکمل اعمال می کند. به عنوان مثال، برنامه ریزی منابع انسانی شامل بهینه سازی فرآیندهایی است که به شرکت اجازه می دهد تا نیازهای استخدام و استعداد خود را برآورده کند. نمونه های دیگر عبارتند از:

برنامه ریزی منابع سازمانی : (ERP) این ادغام فرآیندهای اصلی کسب و کار در یک سیستم یکپارچه، اغلب از طریق استفاده از نرم افزار است.

برنامه ریزی فروش و عملیات : (S&OP) این فرآیند برای تطبیق دقیق تر عرضه تولید کننده با تقاضای موجود است.

برنامه تولید

برنامه ریزی تولید مانند کنترل تولید است. برنامه ریزی تولید عبارت است از تخصیص منابع موجود به فرآیندها و رویدادهای تولید. این اساساً نقشه برداری از منابع واقعی به برنامه تولیدی است که برای آنها ساخته شده است. برنامه ریزی برای برنامه ریزی استفاده از تجهیزات و منابع کارخانه، منابع انسانی و برنامه ریزی فرآیندها و خرید مواد استفاده می شود. برنامه ریزی برای ایجاد یک برنامه تولید ضروری است. هدف برنامه های تولید در نهایت ارائه تقاضای مشتری است. هدف از برنامه تولید، ایجاد کارآمدترین برنامه تولید ممکن است.

تاریخچه برنامه ریزی تولید

برنامه ریزی تولید مدرن ریشه در نیمه اول قرن نوزدهم دارد. این به دلیل نیاز به اطلاعات در مورد برنامه ریزی داخلی در کنترل ایجاد شد. نهادهایی مانند راه‌آهن، کارخانه‌های نساجی و سایر کارخانه‌ها به چارچوب‌های اداری داخلی نیاز داشتند تا فرآیندهای متعددی را که در ارائه محصول یا خدمات اصلی خود در مقیاس بزرگ دخیل هستند، هدایت کنند.

اولین برنامه های تولید ساده بود. کارخانه ها نسبتا کوچک بودند و تعداد محدودی از محصولات را در اندازه های بزرگ تولید می کردند. سرکارگران کارخانه متخصصان فنی در زمینه خود بودند و تمام برنامه ریزی ها و برنامه ریزی ها را انجام می دادند، که گاهی اوقات شامل لیستی از سفارشات تولید و تاریخ تکمیل آنها نمی شد.

همانطور که خط تولید و تلاش های تولیدی به طور کلی بزرگتر و پیچیده تر شد، برنامه ریزی تولید درگیر بیشتری ضروری بود. در آغاز قرن بیستم، برنامه‌ها نه تنها بر تحویل سفارش‌ها، بلکه بهینه‌سازی فرآیندهای مورد نیاز برای انجام این کار متمرکز شدند، به طوری که جریان فرآیند تولید می‌تواند تا حد امکان با حداقل هزینه تولید ممکن باشد.

امروزه با تغییر ماهیت روش های تولید و ساخت، برنامه ریزی تولید نیز تغییر کرده است. فناوری پیرامون تولید تکامل یافته است و ارتباطات و نظارت دقیق تری بر تولید و پیرامون آن امکان پذیر می سازد. خود محصولات و انتظارات مشتری نیز تکامل یافته است. در حال حاضر، اطلاعات بیشتری نسبت به قبل در دسترس است تا سازمان ها در هنگام ایجاد برنامه های تولید خود، آن ها را ارزیابی کنند.

اشتباهات رایج برنامه ریزی تولید

همانطور که فرآیند برنامه ریزی تولید را طی می کنید، باید مراقب اشتباهات رایج باشید. در اینجا به سه اشتباه که اغلب در طول برنامه ریزی تولید مرتکب می شوند، اشاره می کنیم. خوشبختانه می توان از آنها پیشگیری کرد.

عدم انتظار غیر منتظره

این بدان معناست که در صورت خراب شدن اوضاع، استراتژی های مدیریت ریسک را در اختیار داشته باشید. البته هدف این است که هرگز مجبور نباشیم آنها را به کار بگیریم، اما بهتر است آنها را داشته باشیم و به آنها نیاز نداشته باشیم. برنامه ریزی تولید اگر خطرات، مسائل و تغییرات را پیش بینی نکند کامل نیست. وقتی برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنید، آماده‌اید که در صورت وقوع و زمانی مشکل را حل کنید.

گیر افتادن پشت میز

شما باید با ابزارهای برنامه ریزی تولید هوشمند کار کنید، اما این بدان معنا نیست که برای برنامه ریزی تولید فقط باید به یک نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی تکیه کنید و شخصاً بر منابع و عملیات نظارت نکنید. وقتی برنامه ریزی تولید فقط از پشت یک صفحه نمایش انجام می شود، نتیجه نهایی آنطور که می تواند مطلع نخواهد بود. بهترین برنامه ریزی تولید، فعال و مشارکتی است.

بی توجهی به تجهیزات

صرف نظر از محصول یا خدمات، تولید به معنای استفاده از فناوری است. برای اینکه بیشترین استفاده را از تجهیزات خود ببرید، باید از آن مراقبت کنید. این به معنای ردیابی استفاده و نگهداری منظم از تعمیر و نگهداری است. این بسته به صنعت و محصول یا خدمات متفاوت به نظر می رسد، اما اصل یکسان است: به طور مداوم از تجهیزات خود مراقبت کنید قبل از اینکه مشکلی ایجاد شود که تولید را کند می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

جهت دریافت خدمات با ما در تماس باشید

درخواست سریع مشاوره