تدوین مدل کسب و کار

فریمن-یا-ذینفعان

در مقاله تدوین مدل کسب و کار می خوانید :

۴

تدوین مدل کسب و کار

درک مشکلی که برای مشتریان خود حل می کنید، بدون شک بزرگترین چالشی است که هنگام راه اندازی یک کسب و کار با آن مواجه خواهید شد. مشتریان باید آنچه را که شما می فروشید بخواهند و محصول شما باید یک مشکل واقعی را حل کند. اما، اطمینان از اینکه محصول شما متناسب با نیازهای بازار است، تنها بخشی از شروع یک کسب و کار موفق است. عنصر کلیدی دیگر این است که بفهمید چگونه می خواهید درآمد کسب کنید. اینجا جایی است که مدل کسب و کار شما وارد عمل می شود.

مدل کسب و کار چیست؟

مدل کسب و کار طرحی است که کسب و کار شما برای کسب درآمد دارد. این توضیحی در مورد نحوه ارائه ارزش به مشتریان خود با هزینه مناسب است. این شامل توضیحات محصولات یا خدماتی است که قصد دارید بفروشید، بازار هدف شما چه کسی است و هر گونه هزینه مورد نیاز. مدل کسب و کار به کارآفرینان امکان آزمایش، آزمایش و مدل‌سازی روش‌های مختلف برای ساختار هزینه‌ها و جریان‌های درآمد را می‌دهد. برای کسانی که تازه شروع به کار کرده‌اند، بررسی مدل‌های کسب‌وکار بالقوه می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید آیا ایده کسب‌وکار شما قابل اجرا است یا خیر، سرمایه‌گذاران را جذب کرده و استراتژی مدیریت کلی شما را راهنمایی کند. برای کسب‌وکارهای مستقر، به عنوان مبنایی برای توسعه پیش‌بینی‌های مالی، تعیین نقاط عطف، و تعیین پایه‌ای برای بررسی طرح کسب‌وکار شما عمل می‌کند.

اجزای اصلی یک مدل کسب و کار چیست؟

در ساده ترین شکل، یک مدل کسب و کار را می توان به سه بخش تقسیم کرد:

  • هر چیزی که برای ساختن چیزی لازم است: طراحی، مواد اولیه، ساخت، نیروی کار و غیره.
  • هر چیزی که برای فروش آن چیز لازم است: بازاریابی، توزیع، ارائه خدمات و پردازش فروش.
  • مشتری چگونه و چه چیزی می پردازد: استراتژی قیمت گذاری، روش های پرداخت، زمان پرداخت و غیره.

همانطور که می بینید، یک مدل کسب و کار صرفاً بررسی هزینه ها و هزینه هایی است که شما دارید و چقدر می توانید برای محصول یا خدمات خود هزینه کنید. همه چیزهایی را که در بخش فرصت ها و استراتژی طرح کسب و کار شما تعریف شده اند، گرد هم می آورد. این شامل مواردی مانند بازار هدف، ارزش پیشنهادی شما، فروش و فعالیت های بازاریابی و غیره می شود.

چگونه می دانید که آیا مدل کسب و کار شما موفق خواهد بود؟

یک مدل کسب و کار موفق فقط نیاز به جمع آوری پول بیشتری از مشتریان نسبت به هزینه ساخت محصول دارد. این سود شماست . به همین سادگی. مدل های کسب و کار جدید می توانند هر یک از سه جزء ذکر شده در بالا را اصلاح و بهبود بخشند. شاید بتوانید هزینه ها را در طول طراحی و ساخت کاهش دهید. یا شاید بتوانید روش های موثرتری برای بازاریابی و فروش پیدا کنید. یا شاید بتوانید روشی مبتکرانه برای پرداخت مشتریان پیدا کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که برای داشتن یک استراتژی موثر، نیازی به ارائه یک مدل کسب و کار جدید ندارید. در عوض، می توانید یک مدل کسب و کار موجود را انتخاب کنید و آن را به مشتریان مختلف ارائه دهید. به عنوان مثال، رستوران ها بیشتر بر اساس یک مدل کسب و کار استاندارد عمل می کنند، اما استراتژی خود را با هدف قرار دادن انواع مختلف مشتریان متمرکز می کنند.

۱۷ نوع مختلف از مدل های کسب و کار

برای راه اندازی یک کسب و کار، نیازی به اختراع یک مدل کسب و کار کاملاً جدید ندارید. در واقع، اکثریت قریب به اتفاق کسب‌وکارها از مدل‌های کسب‌وکار موجود استفاده می‌کنند و آنها را برای یافتن یک مزیت رقابتی اصلاح می‌کنند.

تبلیغات

مدل کسب و کار تبلیغات مدت زیادی است که وجود داشته است و با تغییر جهان از چاپ به آنلاین پیچیده تر شده است. اصول این مدل حول محور ایجاد محتوایی است که مردم بخواهند بخوانند یا تماشا کنند و سپس تبلیغات را برای خوانندگان یا بینندگان شما نمایش دهند. در یک مدل کسب و کار تبلیغاتی، شما باید دو گروه مشتری را راضی کنید: خوانندگان یا بینندگان و تبلیغ کنندگان خود. خوانندگان شما ممکن است به شما پول بدهند یا نپردازند، اما تبلیغ کنندگان شما مطمئنا هستند. یک مدل کسب و کار تبلیغاتی گاهی اوقات با یک مدل جمع سپاری ترکیب می شود که در آن شما به جای پرداخت هزینه به سازندگان محتوا برای توسعه محتوا، محتوای خود را به صورت رایگان از کاربران دریافت می کنید.

وابسته

مدل کسب و کار وابسته به مدل کسب و کار تبلیغاتی مرتبط است اما تفاوت های خاصی دارد. مدل وابسته که اغلب به صورت آنلاین یافت می شود، به جای تبلیغات بصری که به راحتی قابل شناسایی هستند، از پیوندهای تعبیه شده در محتوا استفاده می کند. برای مثال، اگر یک وب‌سایت نقد کتاب دارید، می‌توانید پیوندهای وابسته به آمازون را در بررسی‌های خود قرار دهید که به مردم امکان می‌دهد کتابی را که در حال بررسی آن هستید بخرند. آمازون به ازای هر فروش که به آنها مراجعه می کنید، کمیسیون کمی به شما می پردازد.

دلالی

مشاغل کارگزاری خریداران و فروشندگان را به هم متصل می کنند و به تسهیل معامله کمک می کنند. آنها برای هر معامله کارمزدی را از خریدار یا فروشنده و گاهی اوقات هر دو دریافت می کنند. یکی از رایج ترین مشاغل کارگزاری، آژانس املاک است، اما بسیاری از انواع کارگزاری های دیگر مانند دلالان حمل و نقل و دلالان وجود دارند که به شرکت های ساختمانی کمک می کنند تا خریدارانی را برای خاکی که از پایه های جدید بیرون می کشند پیدا کنند.

 سفارشی سازی

برخی از کسب و کارها محصولات یا خدمات موجود را انتخاب می کنند و یک عنصر سفارشی به معامله اضافه می کنند که هر فروش را برای مشتری خاص منحصر به فرد می کند. به عنوان مثال، به آژانس های مسافرتی سفارشی فکر کنید که سفرها و تجربیات خود را برای مشتریان ثروتمند رزرو می کنند. همچنین می‌توانید با محصولاتی مانند کفش‌های ورزشی سفارشی نایک، سفارشی‌سازی را در مقیاس بزرگ‌تر مشاهده کنید.

جمع سپاری

اگر بتوانید تعداد زیادی از افراد را گرد هم بیاورید تا محتوا را در سایت خود به اشتراک بگذارند، پس در حال جمع سپاری هستید. مدل‌های کسب‌وکار جمع‌سپاری اغلب با مدل‌های تبلیغاتی برای ایجاد درآمد جفت می‌شوند، اما تکرارهای زیادی از این مدل وجود دارد. به عنوان مثال، بدون نخ، به طراحان اجازه می دهد طرح های تی شرت را ارسال کنند و درصدی از فروش را به طراحان می دهد. شرکت‌هایی که در تلاش برای حل مشکلات دشوار هستند، اغلب مشکلات خود را آشکارا برای هر کسی منتشر می‌کنند تا تلاش کند و آن را حل کند. راه حل های موفق پاداش دریافت می کنند و شرکت می تواند تجارت خود را توسعه دهد. کلید یک کسب و کار جمع سپاری موفق، ارائه پاداش های مناسب برای جذب “جمعیت” است و در عین حال شما را قادر می سازد تا یک تجارت بادوام بسازید.

واسطه گری

اگر می خواهید چیزی را در فروشگاه ها بسازید و بفروشید، معمولاً از طریق یک سری واسطه کار می کنید تا محصول خود را از کارخانه به قفسه فروشگاه برسانید. عدم واسطه گری زمانی است که از همه افراد در زنجیره تامین چشم پوشی می کنید و مستقیماً به مصرف کنندگان می فروشید و به شما این امکان را می دهد که به طور بالقوه هزینه های مشتریان خود را کاهش دهید و همچنین با آنها رابطه مستقیم داشته باشید.

جزئی سازی

به جای فروش کل یک محصول، می توانید فقط بخشی از آن محصول را با مدل کسب و کار کسری بفروشید. یکی از بهترین نمونه های این مدل کسب و کار، اشتراک زمانی است. جایی که گروهی از مردم تنها بخشی از یک خانه تعطیلات را در اختیار دارند و آنها را قادر می‌سازد تا چند هفته در سال از آن استفاده کنند.

حق امتیاز

فرانشیز در صنعت رستوران‌داری رایج است، اما شما آن را در انواع صنایع خدماتی از کسب‌وکارهای نظافتی گرفته تا آژانس‌های کارمند نیز خواهید یافت. در یک مدل کسب و کار فرانشیز، شما دستور شروع و اجرای یک کسب و کار موفق را به شخص دیگری می فروشید. شما اغلب در حال فروش دسترسی به یک برند ملی و خدمات پشتیبانی هستید که به صاحب امتیاز جدید کمک می کند راه اندازی شود. در واقع، شما در حال فروش دسترسی به یک مدل کسب و کار موفقی هستید که توسعه داده اید.

فریمیوم

با یک مدل کسب و کار فریمیوم، بخشی از محصول یا خدمات خود را به صورت رایگان تقدیم می‌کنید و برای ویژگی‌ها یا خدمات ممتاز هزینه دریافت می‌کنید. فریمیوم مانند یک آزمایش رایگان نیست که در آن مشتریان فقط برای مدت زمان محدودی به یک محصول یا خدمات دسترسی دارند. در عوض، مدل‌های فریمیوم امکان استفاده نامحدود از ویژگی‌های اساسی را به صورت رایگان می‌دهند و فقط از مشتریانی که می‌خواهند به عملکردهای پیشرفته‌تر دسترسی داشته باشند، هزینه دریافت می‌کنند.

لیزینگ

لیزینگ ممکن است شبیه به کسری به نظر برسد، اما آنها در واقع بسیار متفاوت هستند. در fractionalization، شما دسترسی دائم به بخشی از چیزی را می فروشید. از طرف دیگر لیزینگ مانند اجاره است. در پایان قرارداد اجاره، مشتری باید محصولی را که از شما اجاره کرده است پس دهد. لیزینگ معمولاً برای محصولات با قیمت بالا استفاده می شود که در آن مشتریان ممکن است قادر به خرید کامل نباشند اما در عوض می توانند برای مدتی محصول را اجاره کنند.

Low-touch

با یک مدل کسب و کار Low-touch ، شرکت ها با ارائه خدمات کمتر قیمت های خود را کاهش می دهند. برخی از بهترین نمونه های این نوع مدل کسب و کار، خطوط هوایی ارزان قیمت و فروشندگان مبلمان مانند IKEA  هستند. در هر دوی این موارد، مدل کسب و کار کم لمس به این معنی است که مشتریان باید یا خدمات اضافی را خریداری کنند یا برخی کارها را خودشان انجام دهند تا هزینه ها را کاهش دهند.

بازار

بازارها به فروشندگان اجازه می دهند اقلام برای فروش را فهرست کنند و ابزارهای آسانی را برای اتصال به فروشندگان در اختیار مشتریان قرار دهند. مدل کسب ‌و کار بازار می‌تواند از منابع مختلفی از جمله کارمزد به خریدار یا فروشنده برای یک معامله موفق، خدمات اضافی برای کمک به تبلیغ محصولات فروشنده و بیمه درآمد ایجاد کند تا خریداران آرامش خاطر داشته باشند. مدل بازار هم برای محصولات و هم برای خدمات استفاده شده است.

پرداخت به عنوان شما

به‌جای پیش‌خرید مقدار معینی از چیزی، مانند دقایق برق یا تلفن همراه، مشتریان برای استفاده واقعی در پایان دوره صورت‌حساب هزینه دریافت می‌کنند. مدل پرداخت در صورت تمایل بیشتر در وسایل برقی خانگی رایج است، اما برای مواردی مانند جوهر چاپگر به کار رفته است.

مدل تیغ ریش تراش

این مدل کسب و کار از محصولی نامگذاری شده است که اساساً این مدل را اختراع کرده است: فروش یک محصول با دوام زیر قیمت تمام شده برای افزایش حجم فروش یک جزء یکبار مصرف با حاشیه بالا از آن محصول. به همین دلیل است که شرکت های تولید کننده تیغ عملا دسته ریش تراش را با این فرض که در درازمدت به خرید حجم زیادی از تیغه ها ادامه می دهید، واگذار می کنند. هدف این است که مشتری را به یک سیستم متصل کنیم تا اطمینان حاصل شود که خریدهای اضافی و مداوم در طول زمان وجود دارد.

مدل تیغ ریش تراش معکوس

با چرخاندن مدل تیغ ریش تراش، می توانید یک محصول با حاشیه بالا ارائه دهید و فروش یک محصول همراه کم حاشیه را ارتقا دهید. مشابه مدل تیغ ریش تراش، مشتریان اغلب انتخاب می کنند تا به اکوسیستم محصولات بپیوندند. اما برخلاف مدل تیغ ریش تراش، خرید اولیه فروش بزرگی است که یک شرکت بیشتر پول خود را به دست می آورد. افزونه‌ها فقط برای این هستند که مشتریان از محصول اولیه گران قیمت استفاده کنند.

حراج معکوس

یک مدل کسب و کار حراج معکوس حراج ها را وارونه می کند و فروشندگان را مجبور می کند پایین ترین قیمت خود را به خریداران ارائه دهند. سپس خریداران این گزینه را دارند که کمترین قیمت ارائه شده به آنها را انتخاب کنند. هنگامی که پیمانکاران برای انجام کار در یک پروژه ساختمانی پیشنهاد می دهند، می توانید مزایده معکوس را در عمل مشاهده کنید. همچنین هر زمان که برای وام مسکن یا نوع دیگری از وام خرید می کنید، حراج معکوس را مشاهده می کنید.

اشتراک، ابونمان

مدل های کسب و کار اشتراکی روز به روز رایج تر می شوند. در این مدل کسب و کار، مصرف کنندگان برای دسترسی به یک سرویس، هزینه اشتراک دریافت می کنند. در حالی که اشتراک مجلات و روزنامه ها برای مدت طولانی وجود داشته است، این مدل اکنون به نرم افزار و خدمات آنلاین گسترش یافته است و حتی در صنایع خدماتی نیز خود را نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

جهت دریافت خدمات با ما در تماس باشید

درخواست سریع مشاوره