طراحی داشبورد های سازمانی

فریمن-یا-ذینفعان

در مقاله طراحی داشبورد های سازمانی می خوانید :

۱۴

طراحی داشبورد های سازمانی

یکی از پرمحتواترین مطالب برای طراحی داشبورد، داشبورد را اینگونه تعریف می کند:

داشبورد نمایش بصری داده هایی است که برای نظارت بر شرایط و/یا تسهیل درک استفاده می شود. اگرچه این یک تعریف گسترده است، اما ماهیت داشبورد را به دقت بیان می کند. داشبورد اطلاعات را به شیوه ای واضح و مستقیم ارائه می کند و به کاربران امکان می دهد تا به سرعت به اهداف خود دست یابند. اطلاعات مربوطه از انبوهی از داده ها الک شده و در قالبی بصری از طریق داشبورد به نمایش گذاشته می شود. این یک نمای ساده ارائه می دهد که کاربران را برای درک بهتر و تصمیم گیری آگاهانه راهنمایی می کند.

ویژگی های کلیدی داشبورد های بزرگ چیست؟

یک داشبورد عالی می تواند اطلاعات را به روشی سریع و کارآمد منتقل کند. این بر اساس سادگی ساخته شده است و عمل گرا است. به این داشبورد سازمانی که برای یک مشتری طراحی کردیم نگاه کنید. واضح ، واضح است و از چندین عنصر تجسم داده برای انتقال آسان اطلاعات استفاده می کند.

برخی از ویژگی های کلیدی داشبوردهای خوب عبارتند از:

  • آنها می توانند اطلاعات پیچیده را به روشی ساده ارائه دهند
  • آنها یک رابط کاربری تمیز ارائه می دهند
  • اطلاعات واضح، کارآمد و مرتبط هستند
  • اجزای ضروری در یک نگاه قابل مشاهده هستند
  • آنها سلسله مراتب بصری و اولویت بندی داده ها را اجرا می کنند
  • آنها یک داستان واضح را منتقل می کنند و به راحتی قابل درک هستند
  • آنها از تکنیک های تجسم داده ها برای نمایش دقیق داده ها استفاده می کنند

طراحی های مختلف داشبورد نیازمندی های متفاوتی خواهند داشت. اما این ویژگی ها به طور کلی برای همه داشبورد ها صدق می کند. آنها به بهبود قابلیت استفاده و ساده سازی ارتباطات کمک می کنند.

اجزای یک داشبورد خوب چیست؟

بسته به نوع استفاده، طراحی داشبورد متفاوت خواهد بود. با این حال، چندین مؤلفه وجود دارد که باید در هر طراحی داشبورد خوب گنجانده شود. این اجزا در بهبود رابط داشبورد ضروری هستند. آن ها هستند:

معیارها و  KPI: هر داشبورد معیارها یا KPI های خاصی دارد که می خواهد ردیابی کند. اینها توسط کاربران داشبورد تعیین می شود. و با توجه به معیارها، داده ها از چندین منبع به دست می آیند.

تجسم داده ها: داشبوردها نمایشگرهای بصری هستند. آنها اطلاعات را از طریق تکنیک های مختلف تجسم داده ها مانند نمودارها، نمودارها و نقشه ها به نمایش می گذارند. این یک جزء کلیدی است که قابلیت استفاده داشبوردها را بهبود می بخشد.

فیلترها: وقتی با داده‌ها سروکار دارند، کاربران ممکن است بخواهند داده‌های خاصی از یک دوره معین یا یک بخش تجاری خاص را ببینند. فیلترها آنها را قادر می سازد تا به این هدف برسند و تجربه کاربری را بهبود بخشند.

ناوبری: با برچسب های مناسب و سلسله مراتب معنی دار اطلاعات، طرح های داشبورد باید ناوبری عالی را نشان دهند. این به کاربران کمک می کند تا آنچه را که نیاز دارند، سریع و شهودی پیدا کنند.

انواع مختلف طراحی داشبورد چیست؟

انتخاب نوع مناسب داشبورد برای اطمینان از دستیابی به خروجی بهینه ضروری است. این بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله اینکه چه کسانی کاربران داشبورد خواهند بود، چه مشکلاتی را در تلاش برای حل آنها هستند و اهداف آنها چیست. همچنین اصول طراحی UX مربوطه را که می تواند در داشبورد اعمال شود، تعیین می کند.

عمدتاً سه نوع مختلف طراحی داشبورد وجود دارد – عملیاتی، تحلیلی و استراتژیک.

داشبوردهای عملیاتی

داشبوردهای عملیاتی برای نمایش اطلاعات مربوط به زمان برای کمک به کاربران در انجام اقدامات مناسب استفاده می شوند. آنها اغلب به روز می شوند و در واقع وضعیت فعلی را در اختیار کاربران قرار می دهند. داشبوردهای عملیاتی برای نظارت بر عملکرد بی‌درنگ معیارهای کلیدی و KPI استفاده می‌شوند.

داشبورد بلادرنگ Google Analytics یک نمونه عالی از این نوع است. آنها اغلب برای مدیریت عملکرد درون روزانه سازمان ها استفاده می شوند. کاربران و مدیران تجاری معمولاً از داشبوردهای عملیاتی استفاده می کنند. ردیابی عملکرد در برابر اهداف خاص و آگاهی کارکنان از اهداف این نوع طراحی داشبورد است.

داشبوردهای تحلیلی

داشبوردهای تحلیلی با حجم زیادی از داده ها با هدف کشف بینش ها، روندها و پیش بینی نتایج کار می کنند. آنها به‌روزرسانی‌های مکرر را انجام نمی‌دهند، بلکه داده‌ها را بر اساس تاریخی نمایش می‌دهند و آن‌ها را با عملکرد قبلی مقایسه می‌کنند.

اغلب توسط تحلیلگران تجاری یا داده استفاده می شود، هدف آنها به دست آوردن دید در فرآیندهای حیاتی و بهبود مسائل عملکرد است. دامنه آنها کمک به سازمان ها برای تعیین اهداف با شناسایی بینش های عمیق تر و بررسی روندهای اخیر است.

داشبوردهای استراتژیک

داشبوردهای استراتژیک برای کمک به استراتژی بلندمدت شرکت ها با کمک به ردیابی عملکرد در برابر مجموعه ای از API ها استفاده می شوند. با ردیابی APIها و ایجاد برنامه‌های اقدام و استراتژی‌ها، آن‌ها بر روی ایجاد تأثیر در سطح سازمانی بر مشاغل تمرکز می‌کنند. داشبوردهای استراتژیک به طور مکرر تحت به روز رسانی داده ها هستند، اما نه به اندازه داشبوردهای عملیاتی.

آنها بیشتر توسط مدیریت سطوح ارشد مانند مدیران و مدیران مورد استفاده قرار می گیرند تا از طریق تجسم داده های ساده به آنها کمک کنند تا در بالای KPI ها باقی بمانند. هدف آنها حل مسائل مربوط به KPI سازمانی از طریق بررسی عملکرد ماهانه، فصلی یا سالانه است.

 اصول کلیدی طراحی داشبورد برای یک داشبورد سازمانی موفق

داشبوردها برای استفاده از داده ها و بهبود عملکرد سازمان ها طراحی شده اند. یک داشبورد خوب، کاربران را تشویق می کند تا آن را به عنوان بخشی طبیعی از کار خود مشاهده کرده و از آن استفاده کنند. یک داشبورد با طراحی خوب کاربر پسند است و داده ها را به بهترین شکل نمایش می دهد تا به کاربران کمک کند تا اقدامات را آغاز کنند.

پیروی از اصول طراحی داشبورد به شما کمک می کند داشبوردهایی بسازید که قابل استفاده و لذت بخش باشند. بیایید اکنون به ۲۲ روش برتر برای طراحی داشبورد نگاهی بیندازیم.

  1. درک کاربران
  2. هدف را مشخص کنید
  3. ساده بهترین است: امروزه طراحان به ابزارهای متعددی دسترسی دارند که با آن می توانند تصاویری خیره کننده خلق کنند. این ابزارها گزینه های زیادی را برای ایجاد طرح های استادانه ارائه می دهند. اگرچه این یک پیشرفت قابل توجه است، اما استفاده از اصلاحات اضافی در طراحی داشبورد ایده آل است. سادگی باید در اولویت باشد. این یک روند طراحی UI UX است که هرگز از مد نمی افتد.
  4. تکنیک های مناسب تجسم داده را انتخاب کنید
  5. قانون پنج ثانیه را رعایت کنید: قانون پنج ثانیه بیان می کند که کاربری که سعی می کند اطلاعات را از داشبورد بیابد باید بتواند در عرض ۵ ثانیه آن را دریافت کند. اگر کاربر مجبور است زمان بیشتری را صرف جمع آوری اطلاعات مورد نیاز کند، به این معنی است که داشبورد به اندازه کافی کارآمد نیست. تمام اطلاعات مرتبط و فوری ترین سوالات کاربران باید در عرض ۵ ثانیه، یعنی در نگاه اول، پاسخ داده شود.
  6. چیدمان و جریان را تعریف کنید
  7. از ساختار هرم معکوس استفاده کنید: سلسله مراتب اطلاعات یکی از جنبه های ضروری داشبوردها است. هرم معکوس مفهومی است که برای دستیابی به این سازماندهی طراحی داشبورد استفاده می شود. این شامل تقسیم محتوا به سه قسمت به ترتیب اهمیت نزولی است. یعنی مهم ترین جزئیات در بالا و به دنبال آن یک نمای کلی نمایش داده می شود و تمام اطلاعات پس زمینه در پایین نمایش داده می شود.
  8. طراحی رابط کاربری کارت را پیاده سازی کنید: کارت ها را می توان به عنوان بلوک های سازنده داشبورد استفاده کرد. آنها پاسخگو، مینیمال، آسان برای چیدمان و انعطاف پذیر هستند. هر کارت می تواند برای نشان دادن یک ایده استفاده شود و می تواند به عنوان یک محفظه محتوا عمل کند. همچنین سازگاری باورنکردنی را در ساختار طراحی داشبورد به ارمغان می‌آورد و حرکت را برای کاربران آسان می‌کند. در حین استفاده از کارت ها، به خاطر داشته باشید که فضای کافی را در بین آن ها بگذارید. کارت‌ها همچنین از مقیاس‌پذیری طراحی پشتیبانی می‌کنند، که آن را به یک اصل ایده‌آل طراحی داشبورد تبدیل می‌کند.

 

  1. رهبری با داده: در داشبوردها، قهرمان طراحی نیست، بلکه داده است. داشبوردهای بزرگ از طریق اعداد بزرگ و پررنگ ارتباط برقرار می کنند. اینها واقع بینانه هستند، هیچ تزیینی ندارند و آنچه را که می خواهند به وضوح بیان می کنند. نمایش اطلاعات به این روش به کاربران کمک می کند اطلاعات مرتبط را در چند مرحله و ساده شناسایی کنند. در وقت کاربران صرفه جویی می کند و هدف داشبورد را تا حد زیادی برآورده می کند.
  2. معیارهای مربوطه را انتخاب کنید
  3. تقسیم اطلاعات عاقلانه : هنگام طراحی داشبورد، از نمایش تمام اطلاعات در همان صفحه خودداری کنید. در صورت نیاز، اطلاعات را به بلوک های مختلف یا حتی داشبوردهای جداگانه تقسیم کنید. این یکی از دستورالعمل های طلایی طراحی داشبورد است. اضافه بار اطلاعات مانع از قابلیت استفاده می شود و یافتن سریع اطلاعات مورد نظر را دشوار می کند.
  4. همیشه متن داده ها را بدهید
  5. سازگاری یک امر ضروری است
  6. اعداد را گرد کنید
  7. از افشای پیش رونده استفاده کنید: افشای پیشرونده یک دستورالعمل عالی طراحی داشبورد است که به کاهش شلوغی و صرفه جویی در زمان و خطاهای کاربر کمک می کند. این شامل اولویت بندی ویژگی هایی است که باید به کاربران ارائه شود و ویژگی هایی که به ندرت استفاده می شوند به صفحه ثانویه منتقل می شوند. این کارایی را بهبود می بخشد و توجه کاربر را افزایش می دهد.
  8. استفاده سنجیده از رنگ ها
  9. به عناصر تعاملی بیافزایید : عناصر تعاملی یک لایه اضافی از قابلیت استفاده به طراحی داشبورد اضافه می کنند. این به کاربران اجازه می دهد تا روندها یا بینش های خاصی را عمیقاً بررسی کنند. بنابراین، ادغام عناصری مانند کلیک روی فیلتر، فاصله زمانی، تمرین کردن و غیره، داشبورد را فراگیر می کند و یک اصل حیاتی طراحی داشبورد است.
  10. فضای سفید کافی بدهید: یکی از مهم‌ترین گرایش‌های طراحی وب، فضای سفید، یک دستورالعمل طراحی بسیار مهم برای داشبوردها است. از آنجایی که داشبوردها حجم انبوهی از داده ها را ارائه می دهند، نقش فضای خالی در ایجاد تعادل و وضوح در طراحی یک نکته ضروری است. دو برابر کردن فضای حاشیه برای عناصر اصلی داشبورد ایده آل است. همچنین باید فضای سفید کافی بین بخش ها یا عناصر مختلف در نظر گرفته شود تا مشاهده و درک اطلاعات آسان تر شود.

 

  1. طراحی برای چندین دستگاه: با افزایش استفاده از دستگاه های دستی و تغییر فرهنگ کاری، کاربران همیشه به داشبورد در تنظیمات اداری دسترسی ندارند. بنابراین، بهینه سازی طراحی داشبورد برای چندین دستگاه ضروری است. از آنجایی که کاربران می توانند از هر جایی به داشبورد دسترسی داشته باشند، طراحان باید این امکان را در نظر بگیرند و بر اساس آن طراحی کنند.
  2. مراقب اشتباهات رایج باشید: انتخاب یک تکنیک نادرست برای تجسم داده ها در مورد اطلاعاتی که می خواهید منتقل کنید. استفاده از داده های زمان واقعی بیش از حد. تا زمانی که روند بی‌درنگ را زیر نظر داشته باشید، داشبورد نیازی به به‌روزرسانی‌های مکرر ندارد.

سردرگمی در محاسبات، مانند درصد نمودار دایره‌ای، برش‌هایی که به ۱۰۰ اضافه نمی‌شوند یا کاربران را با داده‌های بیش از حد در یک تصویر مجزا غرق می‌کند.

  1. شخصی سازی و سفارشی سازی
  2. به تکامل داشبورد ادامه دهید: موفقیت همه چیز به توانایی آنها برای تکامل در طول زمان با ادغام تغییرات لازم بستگی دارد. آنچه امروز کار می کند ممکن است فردا کافی نباشد. بنابراین رعایت تغییرات، گرفتن بازخورد مداوم و بهبود طراحی داشبورد بسیار مهم است. ممکن است تغییراتی در طرح‌بندی‌ها یا KPIها لازم باشد و برخی از عملکردها ممکن است نیاز به تغییر داشته باشند. ورودی های کاربران را دریافت کنید و داشبوردهای در حال تکامل را برای ارائه بهترین نتیجه به طور مداوم ادامه دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

جهت دریافت خدمات با ما در تماس باشید

درخواست سریع مشاوره