روش تحليل شكاف‌ (Gap Analysis)

فریمن-یا-ذینفعان

در مقاله روش تحليل شكاف‌ (Gap Analysis) می خوانید :

روش تحليل شكاف‌ Gap Analysis

روش تحليل شكاف‌ (Gap Analysis)

روش تحليل شكاف يكي از روشهاي ساده و مؤثر در تجزيه و تحليل استراتژيك مي‌باشد. در اين روش ابتدا اهداف مؤسسه تعيين شده سپس استراتژيست با تجزيه و تحليل فرصتها و تهديدات و نقاط قوت و ضعف، فاصله و شكاف موجود بين اهداف مؤسسه و استراتژيها را تعيين مي‌كند. در صورتي كه شكاف در يك حوزه شرايط مشخص وجود داشته باشد بايستي تعهداتي براي كاهش و حدف اين فاصله انديشيده شود.

يكي ديگر از كاربردهاي مؤثر تكنيك تجزيه و تحليل شكاف، هماهنگ و همسو كردن انتظارات و توقعات برآوردهايی از بالا به پايين و از پايين به بالا است. به عنوان مثال اگر مديريت عالي سازمان به دنبال نرخ 20% بازده سرمايه است و تجزيه و تحليل‌هاي انجام شده حاكي از آن است كه نرخ 16% نرخ واقع ‌بينانه و عملي است. اين تفاوت (4 درصد) به هر حال بايد به گونه‌اي چه از طريق بحث و اقناع و يا تجديد نظر در برآوردهاي انجام شده توسط مديران ارشد بر طرف شود.

مراحل اجرای این روش را می توان به ترتیب ذیل خلاصه نمود:

1- شناسایی منافع عمده در قالب عناصر برنامه استراتژیک ، این عوامل ممکن است برآوردهای فروش ، سود خالص ، نرخ بازده سرمایه و یا هر عنصر مرتبط دیگری باشد.
2- شناخت وضع موجود و روند استمرار آن و مقصدی که در صورت ادامه روند به آن خواهیم رسید. (مثلا” برای 5 سال)
3- شناسایی و تعیین اهداف مشخص که قصد داریم از طریق برنامه استراتژیک به آنها دست یابیم.
4- شناسایی اختلاف و یا تفاوت موجود بین اهداف برنامه استراتژیک و اهداف جاری (این فاصله بیانگرشکافی است که باید پر شده و تا جای ممکن کاهش یابد).
5- نهایتا” در مرحله آخر پس از پی بردن به اینکه فاصله ای ، بین برنامه های جاری و اهداف آتی وجود دارد، باید به شناسایی راه حلها ، برنامه ها ، نتایج و عملیات مشخص مورد نیاز برای پر کردن شکاف پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

جهت دریافت خدمات با ما در تماس باشید

درخواست سریع مشاوره